jak podłączyć prąd, ebok, ebok tauron, tauron, energia, co znajde w ebok

Jak podłączyć prąd w zakupionym mieszkaniu?

Siódmy wpis z cyklu „Zostań Mistrzem Wynajmu – od zakupu do zysków z najmu” dotyczy zawarcia umowy z przedsiębiorstwem Tauron, które zajmuje się dostarczaniem energii elektrycznej oraz gazu. Jest on dystrybutorem energii bezpośrednio przypisanym do Krakowa, więc nie można go zmienić (jeżeli mieszkasz w Krakowie). Tauron obejmuje również inne rejony poza Krakowem.

W tym artykule dostaniesz również informacje o wszelkich aspektach umowy, m.in. jak można ją przenieść na Twojego najemcę. Cała procedura wygląda analogicznie przy innych dystrybutorach energii na terenie całej Polski.

O czym dowiesz się czytając ten artykuł:

– W jakich przypadkach można zawrzeć umowę z Tauronem?

– Jak wygląda cały proces zawarcia umowy krok po kroku.

– Czy można przepisać umowę z Tauron-em na najemcę?

– Jak przepisać licznik prądu na siebie.

– Do którego dystrybutora przynależy Twoje mieszkanie?

– Czym różni się dystrybutor energii od sprzedawcy?

Artykuł powstał na podstawie informacji dostępnych na stronie Tauron. W tym wpisie przedstawię Ci najważniejsze elementy zawierania umowy, a także znajdziesz w nim odnośniki do stron, z których pobierzesz ważne dokumenty.

W jakich przypadkach można zawrzeć umowę z Tauronem?

Seria „Zostań mistrzem wynajmu – od zakupu do zysków z najmu” ma przygotować Cię do zakupu mieszkania od dewelopera i wynajęcia go z zyskiem, dlatego w pierwszej kolejności przedstawię proces zawarcia umowy, gdy odbierasz gotowe mieszkanie od dewelopera, gdzie nigdy nie było licznika energii (przyłączasz się do sieci).

Drugim tematem, który poruszę będzie sytuacja mieszkania, w którym aktualnie jest licznik, ale chcesz zmienić instalację na nową oraz zwiększyć ilość dostarczanego prądu. Taka sytuacja może mieć miejsce, gdy kupujesz na rynku wtórnym. Kupując mieszkanie, szczególnie gdy mówimy o  blokach z lat 70- 80-tych, konieczne może się okazać zwiększenie mocy dostarczanej do mieszkania. W starych instalacjach moc przydzielona do mieszkania wynosiła zwykle 4 KW (stara instalacja 1-fazowa), obecnie przy instalacji 3-fazowej standardem jest 11 KW. Jest to niezbędne przy zmianie instalacji na nową oraz zastąpieniu w mieszkaniu kuchenki gazowej płytą elektryczną. Zmienić instalację możesz za pomocą złożenia odpowiedniego wniosku do Tauron-u.

Ważne: Zmiana instalacji na 3-fazową jest konieczna, jeśli chcesz używać jednocześnie wielu sprzętów działających na prąd (np. czajnik, toster, mikrofalówka, pralka, płyta indukcyjna, piekarnik). Przy starej instalacji 1-fazowej będzie to niemożliwe.

Trzecia sytuacja pojawia się w momencie, gdy znajdujesz najemcę do swojego mieszkania – możesz wtedy przepisać na niego umowę z Tauron-em.

Czwarta kwestia to przepisanie na siebie licznika, gdy kupujesz lokal od innego właściciela, postępowanie jest analogiczne do sytuacji trzeciej.

 

Przypadek pierwszy: Odbierasz mieszkanie od dewelopera.

Jeśli odbierasz mieszkanie od dewelopera, najczęściej nie ma tam licznika.
Przy odbiorze technicznym dostaniesz od dewelopera zieloną kartę danych technicznych, która będzie Ci potrzebna podczas procesu przyłączenia mieszkania do sieci.

Proces podpisania umowy o dostawę prądu w tym przypadku jest bardzo prosty i sprowadza się do wyboru taryfy: jedno- dwu- lub trójstrefowej (G11, G12, G13), gdzie standardem jest G11 i jedna stawka za prąd przez całą dobę. Możesz również wybrać, czy chcesz korzystać z faktur wysyłanych mailem, dostępnych w eBOK czy wysyłanych tradycyjnym listem.

Wniosek możesz złożyć wysyłając go pocztą tradycyjną, pocztą elektroniczną, podczas osobistej wizyty w Tauronie lub Punkcie Partnerskim. Na tej stronie masz umowę do pobrania w wersji pdf oraz krótką instrukcję, jak ją wypełnić, kliknij tutaj

Bardzo ważnym jest, aby dołączyć do wniosku następujące dokumenty:

  • Dokument potwierdzający tytuł prawny mieszkania (umowę najmu lub numer księgi wieczystej dla nowego mieszkania/ zabrać akt notarialny dla nowych mieszkań)
  • Kartę, którą uzyskałeś od dewelopera podczas odbioru  mieszkania (tzw. zielona karta)

W niektórych firmach deweloperskich istnieje opcja odbioru mieszkania z wykończeniem, czyli m.in wykończoną łazienką oraz położonymi panelami w pokoju. Zwykle w takim przypadku licznik jest już w mieszkaniu, deweloper nie daje Ci karty danych technicznych, a jedynie nakazuje przepisać na siebie umowę dotyczącą energii. Masz na to dwa tygodnie, w innym wypadku deweloper rozwiązuje umowę.

Co konkretnie należy zrobić, aby w mieszkaniu korzystać z energii elektrycznej?
Całość składa się z dwóch etapów (gdy kupujesz nowe mieszkanie od dewelopera)

  1. Podpisz umowę na korzystanie z prądu oraz wyślij ją razem z Kartą Danych Technicznych (tą zieloną, którą dostałeś od dewelopera). Jest to umowa kompleksowa. Na tej stronie masz umowę do pobrania w wersji pdf oraz krótką instrukcję, jak ją wypełnić, kliknij tutaj
  2. Instalacja licznika prądu – po podpisaniu umowy zostanie uzgodniony termin zainstalowania licznika prądu. Za jego instalację nie płacisz. Możesz wyrazić zgodę na montaż licznika bez Twojej obecności – zaoszczędzisz czas, ponieważ Twoja obecność podczas montażu nic nie wnosi.

Przypadek drugi: Zmieniasz instalację ze starej na nową (częsty przypadek przy zakupie mieszkania w starym budownictwie).

  1.      Złóż wniosek o przyłączenie energii do Twojego lokalu oraz o zwiększenie mocy.

Możesz zrobić to na 3 różne sposoby:

a)      Internetowo, zrobisz to tutaj
b)      Pobierając wniosek z oficjalnej strony (a następnie wypełnienie, podpisanie i wysłanie zdjęcia lub skanu) na adres info@tauron-dystrybucja.pl
c)      Pobierając wniosek i składając go w Punkcie Obsługi Klienta lub wysyłając tradycyjną pocztą.

  1.      Podpisz umowę o przyłączenie

Należy to zrobić do 30 dni po jej otrzymaniu. Umowa zawiera dokładny termin przyłączenia oraz koszt. Średni czas realizacji wynosi 5 miesięcy, a maksymalny nie powinien przekroczyć 18 miesięcy – wszystko w zależności od tego, do jakiego lokalu chcesz przyłączyć energię.

Z umową możesz zrobić tak samo jak z wnioskiem – pobrać ją ze strony Taurona tutaj (jest to dokument o nazwie „UP wniosek o zawarcie/zmianę umowy o przyłączenie do sieci dystrybucyjnej”), wypełnić i przesłać skan lub zdjęcie na adres info@tauron-dystrybucja.pl

Możesz również wysłać to tradycyjnie, tak jak to zostało opisane w punkcie pierwszym.

  1.      Wykonaj instalację elektryczną i zgłoś jej gotowość do przyłączenia

Ważne: Musisz mieć oświadczenie o stanie technicznym instalacji elektrycznej, przyłączanej do sieci. Musi być ono podpisane przez właściciela, zarządcę lub osobę która posiada świadectwo kwalifikacyjne dla stanowisk dozoru „D”. Jeżeli zlecasz wykonanie instalacji profesjonalnej firmie, jej pracownicy dysponują odpowiednimi kwalifikacjami.

Wniosek ZI (Zgłoszenie gotowości instalacji do przyłączenia) pobierzesz tutaj

Wniosek OST ( Oświadczenie o stanie technicznym instalacji elektrycznej) pobierzesz tutaj

Zgłoszenie gotowości instalacji do przyłączenia możesz złożyć najpóźniej w dniu, kiedy będziesz składał wniosek o umowę na korzystanie z prądu, więc warto to zrobić jak najszybciej

  1.      Opłać fakturę za przyłączenie do sieci

Wysokość opłaty zależy od dwóch czynników:
a)   Wielkości mocy przyłączeniowej, która jest określona w umowie przyłączeniowej
b)   Rodzaju przyłącza, które jest określona w warunkach przyłączenia do sieci

Faktura za przyłączenie zostanie wystawiona po wybudowaniu przyłącza. Jeśli przyłącze będzie wybudowane, Tauron prześle Ci Kartę Danych Technicznych w której są informacje, których będziesz potrzebował przy umowie na korzystanie z prądu

Na tej stronie dowiesz się, jakie są stawki usług dystrybucyjnych oraz na jakich zasadach są ustalane– kliknij tutaj

  1.   Podpisz umowę za korzystanie z prądu

oraz wyślij ją razem z Kartą Danych Technicznych. Jest to umowa kompleksowa. Na tej stronie masz umowę do pobrania w wersji pdf oraz krótką instrukcję, jak ją wypełnić, kliknij tutaj

  1.   Instalacja licznika prądu

Po podpisaniu umowy, zostanie uzgodniony termin zainstalowania licznika prądu. Za jego instalację nie płacisz. Istotną kwestią jest możliwość zamontowania licznika podczas Twojej nieobecności. Jeżeli nie będziesz mógł uczestniczyć przy montowaniu licznika, po prostu poinformuj o tym Tauron

Przypadek trzeci: Przepisanie umowy na najemcę.

Chcąc mieć mniej zobowiązań na swojej głowie, dobrą praktyką jest przepisanie mediów na swojego najemcę. W tym konkretnym przypadku mówimy o przepisaniu rachunków za prąd lub gaz, ale możesz to zrobić również z telewizją bądź internetem. Jak?

  1.   Należy pobrać protokół zdawczo – odbiorczy i go wypełnić.

Pierwszą stronę wypełniasz Ty, jako osoba która miała do tej pory podpisaną umowę z dostawcą. Kolejne dwie wypełnia najemca. Możesz to oczywiście zrobić za niego, gdy przekaże Ci on na piśmie swoje pełnomocnictwo.

Warto wybrać opcję e – faktura, dzięki czemu faktury będą przychodziły do najemcy elektronicznie przez system ebok tauron.

Protokół razem z instrukcją znajdziesz  tutaj

Najważniejsze informacje, o jakich musisz pamiętać:
– wypełniony protokół
– wybrana oferta i grupa taryfowa
– szacunkowe roczne zużycie prądu
– spisany bieżący odczyt licznika
– Twój podpis i podpis najemcy (podpis może złożyć również pełnomocnik – w takim przypadku do dokumentów dołączamy pełnomocnictwo!)

  1.   Wyślij protokół elektronicznie, pocztą tradycyjną lub złóż osobiście w Punkcie Obsługi Klienta. 
  1.   Oczekuj swojej kopii umowy (Tauron prześle Ci ją pocztą tradycyjną, możesz też zobaczyć ją w ebok tauron) i montera, który sprawdzi działanie licznika. Aby umówić wizytę montera, otrzymasz telefon z Tauron.

Wszystkie najważniejsze informacje masz w systemie ebok tauron, znajdziesz tam:
– Podgląd wystawionych rachunków
– Kontakt z biurem obsługi
– Możliwość podania odczytu licznika przez internet
– Podgląd wszelkich dokumentów

Jeśli najemca ma jakieś wątpliwości, wystarczy że poinstruujesz go ze wszystkim w taki sposób, w jaki zostało to tutaj przedstawione.

Przypadek czwarty:  Przepisanie umowy z najemcy na siebie.

Analogicznie do powyższego przypadku, przechodzisz te same etapy. Po prostu teraz stroną “zdającą” jest najemca, a “Odbierającą” Ty – jako właściciel mieszkania.

Czym różni się dystrybutor energii od sprzedawcy?

Dystrybutor energii jest przypisany do danego okręgu. To oznacza, że nie możesz go zmienić. Sprzedawcę energii możesz zmienić, w celu np. płacenia niższych rachunków.

Do jakiego dystrybutora przynależy Twoje mieszkanie?

Jest pięciu dystrybutorów w Polsce(od największego):
– Polska Grupa Energetyczna(PGE). Obejmuje Polskę środkową i wschodnią
– Tauron. Obejmuje m.in. województwo małopolskie i śląskie, m.in. miasta takie jak Kraków, Wrocław czy Katowice
– Energa, siedziba w Gdańsku, północna część Polski
– Enea, obejmuje Zachód Polski (w tym Poznań)
– RWE (Działający w Warszawie)

Jeśli interesuje Cię, do jakiego dystrybutora przynależy konkretna miejscowość, sprawdzisz to tutaj

Podsumowanie

Zapamiętaj z tego artykułu najważniejsze kwestie:

  1.   Wszystkie procedury są opisane na stronie głównej Tauronu, tam też znajdziesz wszystkie potrzebne dokumenty. Jeżeli jesteś spoza Krakowa lub należysz do innej sieci dystrybucyjnej  – wyszukaj, do jakiego dystrybutora przynależy Twój region i sprawdź na jego stronie, w jaki sposób podpisać umowę i jakie dokumenty będą potrzebne do tej operacji(Jak wspominałem wcześniej, procedura jest podobna)
  2.   Aby przepisać umowę w imieniu najemcy, potrzebujesz jego pełnomocnictwa oraz protokołu zdawczo – odbiorczego (W przypadku Tauronu)
  3.   Jest pięciu dystrybutorów energii w Polsce którzy są odgórnie przypisani do regionu, natomiast sprzedawcę możesz wybrać dowolnie
  4.   Umowa kompleksowa obejmuje zarówno dystrybucję i sprzedaż energii – po podpisaniu jej i przejściu kolejnych kroków masz wszystko, co potrzebne, by do Twojego mieszkania docierała energia

Jeśli masz pytania, zadaj je na

biuro@mistrzwynajmu.pl

Jeśli ten artykuł jest dla Ciebie wartościowy, proszę, udostępnij go na swoim fejsbuku

3 komentarze

Dodaj Komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *